“Tööd tehes peab olema võimalus areneda. Selleks ei pea ilmtingimata liikuma karjääriredelil üles, vaid piisab sellestki, kui õnnestub katsetada uusi võtteid või arendada tulevikulahendusi,” räägib Itella Estonia krediidi- ja kahjukäsitluse juht Juta Sepp. Just selline võimalus torkas talle silma 2010. aasta detsembris, mil sündis otsus avada enda jaoks uks logistikasektorisse.

“Minu soov oli leida endale amet, kus saaksin rakendada ülikoolis saadud juriidilisi teadmisi ning varasemast töökogemusest pangas kaasa võetud võlahalduse teemadega seotud oskusi. Krediidi- ja kahjukäsitluse juhi amet rahvusvahelises logistikaettevõttes liimis need kaks valdkonda just mulle sobivalt üheks,” meenutab Sepp.

Kahel rindel õigluse eest väljas

Krediidijuhi ametis tuleb tähelepanelikult jälgida, et äri kasvades löödaks käed vaid ettevõtetega, kelle krediiditaust on puhas. Mitte vähemtähtis pole ka edasise koostöö käigus veenduda, et kõik arved saaksid korrektselt tasutud. Samuti vajavad tähelepanelikult näpuga järje ajamist kõik sõlmitavad lepingud. Klientidel on sageli oma nõudmised ja tingimused, mis tuleb läbi analüüsida ja siis ka läbi rääkida. Ühesõnaga, tuleb seista selle eest, et kliendid oleksid rahul ja rahaasjad korras.

Kahjukäsitleja töö on lähedalt seotud juhtumitega, mis vajavad kiiret reageerimist ja lahendamist. Piltlikult öeldes on see leebem versioon detektiivitööst, kus tuleb välja selgitada: mis juhtus, kus juhtus ja miks juhtus. Kui uurimistöö kannab vilja, siis järgneb sellele veelgi kaalukam etapp – tuleb kogutud info pealt teha otsus ning see mõlemale osapoolele arusaadavalt ka serveerida.

Pakendamise võtmeroll

Nii suhtluses klientide kui ka äripartneritega on ettevõtte prioriteediks personaalsus. Iga olukord on erinev ning tuleb selges ja lihtsas keeles arusaadavaks teha ning pakkuda lahendusi. Kui klient pöördub meie poole murega, et tema pakk on saanud kannatada, siis järgneb sellele põhjalik sisemine juurdlus. Ühtegi otsust ei tehta pelgalt fotode põhjal, vaid võetakse appi salvestatud kaamerapilt ning küsitletakse kõiki saadetise transportimisel osalenud töötajaid.

“Teinekord arvatakse ekslikult, et sama kuller, kes paki peale korjab, toimetab selle otse ise ka sihtpunkti. Tegelikkuses läbib iga pakk oma teekonnal mitmeid toiminguid. Seejuures tuleb võtta arvesse, et mida pikema teekonna pakk läbib, seda rohkem tuleb kaitsta kaupa nii välimiselt kui ka sisemiselt. Sestap on korrektne pakendamine võtmetähtsusega, et pakiga teel olles midagi ei juhtuks. Lõviosa kahjudest saab alguse just sellest, et pakid pole nõuetekohaselt pakendatud,” räägib Sepp pikaajalisele kogemusele toetudes.

Kogemus maksab

Tugev vundament krediidi- ja kahjukäsitleja töö tegemiseks peitub naise sõnul juurahariduses. Kindlasti tuleb kasuks ka logistiku kutsetunnistus või veokorraldaja taust, et tekiks üldse arusaam, kuidas selles maailmas asjad käivad. Kuna tegemist on valdkonnaga, mis on eksisteerinud pikalt ning ilma milleta ei toimi ükski äritegevus, siis tasub Sepa hinnangul karjäärivaliku ristteel seisvatel noortel kindlasti logistika õppimist kaaluda.

Kindel on siiski ka see, et selline töö ei sobi igaühele. Emotsionaalsetele kõnedele tuleb vastata sageli ning stressitaluvus peab olema keskmisest kõrgem. “Selles ametis lööb läbi hea kuulaja, kes suudab igas olukorras jääda rahulikuks ning mitte emotsioonidega kaasa minna,” räägib üle seitsme aasta ametis püsinud Sepp.

Ajaga saadud kogemused annavad ka malemängijale omase oskuse näha igas olukorras mitu käiku ette. “Eesti inimene on harjunud, et saab oma murele lahenduse väga kiiresti. Piiriüleste pakkide puhul tuleb aga arvestada sellega, et rahvusvahelistelt partneritelt tuleb päringutele sageli pikalt vastust oodata. Veelgi keerulisemad on aga olukorrad, kus pretensioon esitatakse pikema aja möödudes, sest siis ei pruugi osapooled enam konkreetset saadetist nii selgelt mäletadagi,” lisab Sepp.

Kõige lahedamaks muudab töö aga meeskond, sest lahendused sünnivad ainult kollektiivi koostöös. Kui see masinavärk töötab õlitatult, siis leiab absoluutselt iga keeruline olukord lõpuks oma lahenduse. “Oma tööd tuleb teha missiooniga. Minu missioon on mure klientide pärast ning soov leida võimalusi, mida saab ettevõte ära teha selleks, et kahjusid oleks vähem,” kinnitab Itella Estonia krediidi- ja kahjukäsitluse juht.

juta sepp 2018

Foto: Johan-Paul Hion