“Pole olemas töid, mida ei oleks võimalik ära õppida. Kui on tõsine huvi, siis kõik ülejäänu on tehtav,” kinnitab Rainer Oja. Sellest annab märku ka tema senine karjäär Itella Estonias, mis sai alguse tõstukijuhina ning on viinud ta tänaseks ettevõtte maanteetranspordi Baltikumi, Skandinaavia ja Kontinentaal-Euroopa tootmisjuhiks.

Tänased kolleegid teavad rääkida, et Rainerit sobib kõige paremini iseloomustama olümpiadeviis – kiiremini, kõrgemale, kaugemale. Erialasest haridusest tõstab mees ise ettepoole suhtumise, millega oma tööd teha tuleb. “Suhtumine saab alguse pühendumisest, sest nagu ütleb Malcolm Gladwell oma kuulsaks saanud teooriaga, siis tuleb igas valdkonnas tipptasemele jõudmiseks teha selle nimel vähemalt 10 000 tundi ka mõtestatud tööd,” ütleb Rainer. Valmisolek muutustega kohaneda on teine märksõna, mis mehe töiseid tegemisi kaaslaste sõnul iseloomustab. “Ma ei ole seda tüüpi inimene, kes 20 aastat ühe koha peal paigal püsiks. Uued väljakutsed on selleks, et need vastu võtta ja ennast proovile panna,” lisab ta ise.

Aasta tõstukijuht

Raineri karjäär sai Itella Estonias alguse tänaseks juba tubli kaheksa aastat tagasi. Tuttavate meelitamise tulemusel otsustas ta käised üles käärida ja tõstuki rooli istuda. Kui raske see ikka olla saab, mõtles ta toona hoolimata sellest, et tööpäevad terminalis venisid pikaks ning iga nädal sai kaup peale laetud lugematul hulgal haagistele. “Ülesanne oli selge ja midagi kontimurdvat selles siiski ei olnud,” meenutab ta. Esimesele tööaastale pani punkti kolleegide tunnustus, Rainerist sai ettevõtte aasta tõstukijuht. Oli selge, et olemasolevatest ülesannetest jääb väheseks, puremiseks on vaja senisest suuremat tükki.

Esimene tutvus veokorraldusega

“Pärast poolteist aastat kestnud tööd terminalis sain mõnevõrra ootamatu ettepaneku hakata õppima kaupade veokorraldust. Uus väljakutse, mis ei lubanud lasta end pikalt oodata,” meenutab Rainer. Lihtsustatult tähendab see klientide kaupade liigutamist ja autode planeerimist ka terminaliväliselt. Norra ja Eesti vahelistele kaupadele spetsialiseerunud veokorraldajana tuli nüüd esmakordselt vastamisi seista ka selle töö detailiderohke masinavärgiga, alustades kaupade deklareerimisest tollis ning lõpetades tulude ja kulude arvestusega. “Varasem kogemus terminalis ning klientide kaupade tundmine andsid mulle parema stardipositsiooni haagiste täituvuse planeerimisel. Kui seda kogemust ei oleks all olnud, siis võinuks õpipoisi aeg tunduvalt pikemaks venida,” arvab Rainer tagant järele mõeldes.

Kasvav vastutus

Aasta pärast veokorraldaja tööga esmatutvust lisandus Raineri vastutusalasse lisaks Norra suunale ka Rootsi suuna eksport. Ehkki töö sisu jäi paljuski samaks, tähendab autode ja juhtide lisandumine alati suuremat vastutuse koormat. “Veokorraldaja amet ei ole kunagi üheksast viieni kontoris istumine. Tööd tuleb teha just siis, kui olukord seda nõuab – kui klient või autojuht on hädas laupäeval, siis ei saa lahendusega oodata esmaspäevani,” räägib Rainer. Paari aastaga sai selgeks, et oskusliku planeerimisega on võimalik teatud logistilisi probleeme ennetada. Ilmselt just selle oskuse omandamine andis tõuke ettevõtte juhtkonnale pakkuda Rainerile järgmiseks väljakutseks kogu Baltikumi ja Kontinentaal-Euroopa suunajuhi kohustuste ülevõtmist.

Inimeste juht

“Sellest hetkest muutus töö rahvusvahelisemaks ning suhelda tuli varasemast enam koostööpartneritega üle kogu Euroopa. Ometi oli hoopis hirmutavam uue rolli juures olukord, kus ma kunagi varem polnud olnud – esimest korda sai minust inimeste otsene juht,” kirjeldab Rainer. Kaalumist vajavaid otsuseid oli igapäeva töös palju. “Kui varem vastutasin vaid iseenda otsuste ja tegemiste eest, siis nüüd tuli hakata vastutama ka teiste töö kvaliteedi ja tulemuslikkuse eest. Kõige olulisem on enesekindlus – kui sa juhina ei tea, mida teed või räägid, siis on raske midagi saavutada,” lisab ta.

Tänaseks on Raineri vastutusalasse tagasi jõudnud ka Skandinaavia maanteetranspordi suund. Meeskondki on kasvanud ning juhtida tuleb rohkemaid inimesi. Selle kõige juures aitab tulemusi saavutada ühine seatud eesmärk. “Tagada klientide rahulolu ja pakkuda kiiret ning kvaliteetset tarnet. Kui tekib tõrge, siis tuleb kliendile selgitada, millest see on tingitud, aga veelgi olulisem, pakkuda käike, kuidas olukord lahendatud saab,” lisab ta.

Olulised isikuomadused

Kui uurida Rainerilt, millisele inimesele veokorraldaja töö sobib, siis on tema vastus lühike: “Tööd ei tohi karta ning loomulikult peab olema piisavalt ambitsioonikas ja paksu nahaga, et mitte lasta igal väiksemal tagasilöögil või keerulistel hetkedel end teelt kõrvale juhtida,” kinnitab ta. Juba iseenesest mõistetavaks peab ta oskust oma klientide heaolu eest seista. “Kõik algab väikestest detailidest. Kui näiteks e-kirja asemel tõsta telefonitoru, siis võib asjaajamine hoopis ladusamalt minna,” kinnitab ta. Kolleegide sõnul on Rainer ise kõige paremaks eeskujuks, kes suudab piisava motivatsiooni ja säraga silmis oma tööd teha.

Rainer Oja