“Mõtlen igal hommikul ärgates, mida uut täna ära teha ja mida paremaks muuta. See on uskumatult motiveeriv ja paneb oma tööd armastama,” avaldab Andres Aava ühe oma senise karjääri suurima saladuse. Viimase nelja aasta erialane lend on olnud tõepoolest muljetavaldav – kogemusteta kullerist Itella Estonia müügijuhiks.

Panus ettevõtte arengusse pole märkamatuks jäänud ka töökaaslastele, kes valisid Andrese mullu aasta kolleegiks. Samas ettevõttes sama asja eest väljasolijate silmis on Andres nagu olümpiasportlane, kes ei anna kunagi alla ja teab, mida tahab. Ükskõik kui keeruliseks olukord ka muutuda ei ähvarda, jääb ta alati rahulikuks ja ulatab abikäe. “Meeskonnamängija, kes võtab juhtrolli ning näeb takistuste asemel võimalusi,” võiks kaaslaste hinnangul seista tema CV-s.

Kaks aastat kullerina

Viimased neli aastat on Andres juhindunud oma töös põhimõttest: rohkem vastutust motiveerib rohkem tööd tegema. Teekond logistikasektoris sai alguse 2014. aasta 10 jaanuaril. Kuupäeval, mis jääb mehele endale meelde pikaks ajaks. Just sel päeval jõudis SmartPOSTi üldinfosse lühike ent konkreetne e-kiri tööotsimise sooviga. Sealt edasi arenesid asjad kiiresti ning nädal hiljem alustas Andres juba kullerina proovisõitudega. Pakkide kokku korjamisest ja laiali jagamisest sai tema põhitöö pea kaheks aastaks.

“Meelde jäävad ikka ekstreemsed kogemused. Näiteks korrad, mil ühe tööpäevaga kogunes autoroolis muljetavaldav kilometraaž või kell neli hommikul end voodist välja ajasin, et kõik pakid kohale saaks viidud,” meenutab Andres kullerina töötatud aega. Samas tuleb üks asi kohe selgeks teha, nimelt ei luba tema loomus töö pärast viriseda. “Kui oled võtnud vastu ülesande, siis vajab töö tegemist, mitte asjatut kurtmist,” ütleb ta ise.

Kui ühel hetkel jõudis kulleriametis olnud mehe kõrvu info sellest, et samas ettevõttes otsitakse ärikliendi haldurit, siis otsustas ta pärast mõningast kaalumist härjal sarvist haarata. Hoolimata sellest, et puudus eelnev kogemus ja ka vene keele oskus jättis pehmelt öeldes soovida. Kuigi esimese hooga tuli üle elada pettumus, löödi juba napilt paar kuud hiljem lauale uus pakkumine ning tuli teha valik.

“Otsus sündis kindlameelselt, aga mitte lihtsakäeliselt. Kulleri tööst loobumine oli kurb ning teadmatus tuleviku ees omakorda hirmutav. Eks julgust nõudis tehtud samm ka tööandjalt, kelle usalduse pealt olen tagasi mõeldes tajunud, et minus nähti midagi, mida ma ise sel hetkel veel ei näinud,” meenutab Andres.

Klientide ja kolleegide usaldusisik

Niisiis vahetas Andres kahe aasta möödudes kulleri liikuva töö märksa paiksema kontoriameti vastu. 2015. aasta oktoobris alustas ta kliendihaldurina ja seda täiesti puhta lehena. Esimesel päeval laua taha istudes oli sees tunne nagu oleks tagasi esimeses klassis – kõik oli ümberringi uus ja võõras. Teadmisi ja töövõtteid nappis ning neid tuli hakata neelama tööandja pealt. “Suur kummardus minu ülemusele, kes kiirel ajal leidis endas tahet ja motivatsiooni voolida minust see, kes ma täna olen,” ütleb Andres.

Endalegi üllatuseks avastas Andres end ootamatult kiiresti aga juba teisi müügiinimesi õpetades. Üks asi viis teiseni ning varsti muutus ka ametinimetus – kliendihaldurist sai võtmekliendihaldur. Praktikas tähendas see siiski vaid seda, et suhteid tuli hakata hoidma väiksema hulga suurklientidega. Tänaseks on ka see roll selja taha jäänud ning esimesed kuud edukalt ka ettevõtte müügijuhi kuube kantud.

Andrese jaoks ei muuda see aga töö sisu, sest tema tööeetika on olnud algusest peale sama: “Pole vahet, kas tegeled suurte või väikeste klientidega. Iga mure, mis kliendil tekib, tuleb lahendada ning mina olen see, kes neid lahendusi välja pakub.” Just parimaks lahenduste leidjaks peavad Andrest ka teised kliendihaldurid, kelle kinnitusel on mehe arsenalis sellised käigud, mida ei ole üheski manuaalis ette kirjutatud. Nagu heal malemängijal, kes näeb alati mitu käiku ette.

Töö on tegemiseks

Seni saadud kogemuse põhjal kinnitab Andres oma töö olemust kokku võttes, et kõige olulisem märksõna on vastutus: “Vastutan selle eest, et koostöö Itella ja kliendi vahel sujuks positiivselt ja oleks kliendi esimene valik. Vastutan samuti müügi eest ja olen alati selles toetanud ka kolleege – me ei võistle omavahel, vaid oleme ühtne meeskond.”

Samas ei tasu arvata, et päevad rahulikud oleksid ja jalg üle põlve kontoris hommikut õhtusse saaks veeretada. “Töö ei vali aega ega kohta. Kui vaja, siis tuleb ka nädalavahetustel olla valmis reageerima. Samas tean, et kui kliendi mure saab kiiresti lahendatud, võib see aasta pärast hoopis heaks koostööks realiseeruda,” selgitab Andres.

Kuhu ja mis kiirusega karjääriredel edasi viib, ei oska Itella Estonia müügijuht täna veel öelda. Võib vaid oletada, et oma viimast sõna pole ta veel öelnud. “Seni olen saanud oma tööst suurepärase läbirääkimiste oskuse. Saan olla iga päev tänulik kokkuhoidva meeskonna eest ning tunnen, et andmisrõõm on jätkuvalt suurem kui saamisrõõm. Olen praeguses eluetapis väga õnnelik,” võtab mees kokku.

Andres Aava

Foto: Johan-Paul Hion